Řidiči si vyzkouší jízdu v mezních situacích
2021-12-03 12:51:00
MD logistika letos na podzim spustila speciální výcvikový program pro své řidiče. Kurz má teoretickou i praktickou část, přičemž ta praktická probíhá na automobilovém polygonu v Hradci Králové, kde si řidiči vyzkouší ovládání v kamionu v nebezpečných situacích. Projekt je v první etapě určen pro šest desítek řidičů MD logistiky a potrvá až do července příštího roku.
Celé školení se skládá z pěti osmihodinových kurzů a řidiči jsou při něm rozděleni do pěti skupin po 12 lidech. Jednoznačně nejpopulárnější částí je kurz bezpečné a defenzivní jízdy probíhající na zmíněném na výcvikovém polygonu. Během prvních čtyř hodin se zde probírá teorie a řidiči se dozví spoustu zajímavých informací o všem, co vše ovlivňuje bezpečnou jízdu. Druhé čtyři hodiny jsou věnovány praktickému výcviku na polygonu, kde si řidiči vyzkouší jízdu a nouzové brzdění na různých površích, průjezd zatáčkou s hladkým povrchem v různých rychlostech až do smyku, který musí následně korigovat. Posledním úkolem je vyrovnat smyk, do kterého se dostanou na hladkém povrchu poté, co jim posuvná deska ve vozovce stranově „rozhodí“ zadní nápravu vozidla. Vše je zakončeno testem získaných znalostí a dovedností a řidiči získají certifikát o úspěšném absolvování kurzu bezpečné jízdy.
Další část programu školení je věnována legislativě pro řidiče platné v České republice i v zahraničí. Probírají se témata jako CMR (úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě) a odpovědnosti jednotlivých zúčastněných stran, nebo například nařízení EU č. 561/2006 upravující pravidla dobu řízení, přestávek a odpočinku řidičů a jeho dopad na denní nasazení a výkony. Další část se zaměřuje na problematiku uložení nákladu při přepravách různých druhů zboží rozdílnými vozidly. Také tato část je zakončena testem.
Třetí část výcvikového programu seznamuje účastníky s technikami omezování stresu. „Vystresovaný řidič je nebezpečný řidič. Z toho jsme vycházeli, a proto je tento kurz zaměřený na zvládání stresu jako takového, ale i na zvládání konkrétních stresových situací nastávajících při výkonu povolání řidiče,“ vysvětluje ředitel dopravy MD logistiky Bohumil Hána, a dodává: „Stres může mít u každého různé příčiny a snahou našich školitelů je naučit řidiče prověřené techniky na jeho zvládnutí.“
Čtvrtá část programu by mohla nést podtitul „Řidič gentleman aneb řidič reprezentuje naši firmu“. Věnuje se komunikaci řidičů ať už se svými kolegy, se skladníky, zákazníky nebo se svými nadřízenými. V této části se účastníci dozví, jak komunikovat s různými typy osobností, aby nedocházelo ke zbytečně vyhroceným situacím. A pokud už přece jen nastanou, tak aby je uměli rozumně vyřešit.
A konečně poslední, pátá část vzdělávacího projektu se zaměřuje na umění hospodárné jízdy. „V době zdražování prakticky všeho je pro nás velmi důležité, aby naši řidiči jezdili efektivně a zároveň hospodárně. Tento kurz vedou naší interní školitelé, je velmi prakticky zaměřený a probíhá přímo v kabině vozidla při skutečné přepravě,“ říká Bohumil Hána. Poslední blok je zaměřen nejen na využívání všech dostupných pomocných systémů, které má dnes řidič ve vozidle k dispozici, ale také na předvídavost a z toho plynoucí plynulou jízdu. Vyhodnocení této části probíhá přímo ve vozidle, a proto si při ní podle dosavadních ohlasů řidiči lépe a rychleji osvojují nové poznatky.
„Takovýto komplexní vzdělávací program jsme připravili vůbec poprvé a jeho smyslem je dát našim zaměstnancům něco navíc, co jim usnadní práci. Je na každém z nich, co si z něj odnese. Po absolvování školení dostanou řidiči možnost se k jednotlivým kurzům vyjádřit a to ovlivní i podobu programu v příštích letech pokračovat,“ doplňuje Bohumil Hána.