VIGIA nám chrání pneumatiky
2022-10-17 11:06:00
Jedna souprava tahače a návěsu MD logistiky určená pro mezinárodní dopravu byla osazena speciálním systémem firmy VIGIA pro kontrolu a udržování správného tlaku v pneumatikách. Jde o vůbec první použití tohoto systému v České republice.
VIGIA během jízdy průběžně sleduje tlak vzduchu ve všech pneumatikách soupravy – tedy nejen na tahači, ale i na návěsu. Navíc umožňuje dohušťování pneumatik během jízdy, pokud v nich dojde k poklesu tlaku vzduchu. Vozidlo je proto vybaveno speciální sadou napojující ventilky pneumatik na centrální rozvod tlakového vzduchu, která umožňuje volný pohyb kol i jejich zatáčení. Vše kontroluje řídicí jednotka na palubní desce řidiče.
Pokud je vše v pořádku, řidiči se na displeji palubní jednotky v pravidelných intervalech střídají informace o tlaku vzduch v pneumatikách přední a zadní nápravy tahače i pneumatikách návěsu. Když dojde k poklesu tlaku v jedné nebo více pneumatikách, v kabině zazní zvukový výstražný signál a na displeji se objeví informace o okruhu, na kterém je problém. Nicméně okamžitě při poklesu tlaku systém VIGIA zahájí dohušťování poškozené pneumatiky. Jakmile se dosáhne správného tlaku, výstraha zmizí. Pokud dojde opět k poklesu tlaku, celý postup se opakuje. „To umožní řidiči dojet na místo, kde může bezpečně zastavit. To je důležité jednak pro bezpečnost provozu, ale také to vyloučí riziko zničení pneumatiky, k němuž dochází v situaci, kdy defekt buď řidič okamžitě nezaznamená, což se u vícenápravových návěsů může stát, nebo prostě nemůže ihned bezpečně zastavit. Proto vidíme na silnicích čas od času roztrhané nákladní pneumatiky,“ vysvětluje ředitel dopravy MD logistiky Bohumil Hána.
Po zastavení pak řidiči červený indikátor u ventilku prozradí, na kterém kole je problém a on může spolu s dispečinkem MD logistiky rozhodnout, zda bude pokračovat v jízdě, nebo k němu vyrazí servisní podpora na výměnu pneumatiky. Pro tento případ lze systém VIGIA od daného kola jednoduše odpojit a po výměně jej zase velmi snadno nasadit na ventilek nové pneumatiky.
Nejde však pouze o ochranu pneumatiky před zničením při jejím defektu. Jízda na správně nahuštěných pneumatikách je totiž důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Pokud vozidlo jezdí na podhuštěných pneumatikách, zvyšuje to poměrně citelně spotřebu, pneumatiky se rychleji ničí a nesjíždí se rovnoměrně. Na přehuštěných pneumatikách se zase tvoří plošky. A investice do obnovy pneumatik tahače i návěsu není rozhodně malá.
Instalace systému pro ovládání tlaku v pneumatikách je poměrně jednoduchá, pouze je třeba natahat tlakové hadice a napojit je speciální sadou na jednotlivá kola. Je to jednoduše možné i pro kola návěsu. VIGIA je nepojená na rezervní vzduchojem tahače, do nějž dodává vzduch standardní brzdový kompresor vozidla.
„Systém budeme testovat půl roku a poté se rozhodneme, zda jej nasadíme na více vozidel nebo ne. Očekáváme od něj snížení spotřeby paliva i opotřebení pneumatik. O tom, jak velké může být, se chceme přesvědčit,“ říká Bohumil Hána. VIGIA ve svých materiálech uvádí, že její systém zvyšuje životnost pneumatik až o 20 procent a díky optimálnímu nahuštění snižuje spotřebu paliva o zhruba tři procenta.
Tahač MD logistiky se systémem Vigia byl 3. a 4. září vystaven na závodech The Most Racing 2022 v Mostě, kde se jely závody tahačů a vozů kategorie NASCAR.