D35 – klíčová tepna pro rychlou logistiku
2024-05-23 09:49:00
Mapa tuzemské dálniční sítě se v nejbližších letech významně změní. Velkou měrou k tomu přispěje dálnice D35, která se po D1 stane nejdůležitější dopravní tepnou Česka spojující Čechy a Moravu. Po dokončení bude druhou nejdelší dálnicí v republice a měla by se spolu s dálnicí D11 stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1. Velký význam bude mít také pro zlepšení a zrychlení dopravní obslužnosti skladů MD logistiky v Dašicích.
„Dé pětatřicítka“ se poprvé objevila v plánech dálniční sítě již v roce 1963 a podle současných záměrů bude spojovat města Liberec/Jičín, Hradec Králové, Olomouc a v Lipníku nad Bečvou se napojí na dálnici D1 pokračující do Ostravy. Po svém úplném dokončení dosáhne délky 205,4 km. Z celého tahu D35 je již v provozu několik zatím vzájemně nepropojených částí. Konkrétně se jedná o úseky Liberec – Turnov, kde se napojuje na mladoboleslavskou dálnicí D10, dále úsek Sedlice – Opatovice - Časy odpojující se od hradecké dálnice D11, úsek Mohelnice – Olomouc a částečně dokončený obchvat Olomouce s navazujícím úsekem Olomouc – Lipník nad Bečvou, kde se napojuje na D1. Tyto úseky dnes měří 89 km. Brzy k nim však přibudou další.
Příprava D35 za poslední roky výrazně zrychlila a vše směřuje k tomu, že celá bude dokončená do šesti let. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic se z D35 do konce letošního roku stane největší dálniční staveniště ve střední Evropě, protože se bude pracovat zároveň na 64 km tohoto dopravního tahu. Pro srovnání – letos se v České republice začne stavět 170 km nových dálnic a silnic a nejvyšší podíl připadá právě na D35. Budovat se začne úsek Ostrov – Vysoké Mýto, který navazuje na předchozí část Časy – Ostrov, po němž se jezdí od prosince 2022. Zde se prostřednictvím exitu 148 na D35 napojují také kamiony obsluhující sklady MD logistiky v Dašicích.
Za Vysoké Mýto dálnice postoupí v letech 2026–2027 a do roku 2029 budou postupně dostavěny další úseky jak směrem od Jičína k Hradci Králové a také od Vysokého Mýta na Olomouc.
Na dálnici se bude nacházet i nejdelší dálniční tunel v Česku, a to tunel Dětřichov s délkou 3 983 m, a dále dva kratší: tunel Maletín v délce 1 100 m a tunel Homole dlouhý 570 m. Na dálnici je již v provozu unikátní „vícepatrová“ mimoúrovňová křižovatka Opatovice v Pardubickém kraji, kde se D35 kříží se silnicí pro motorová vozidla 37, která spojuje Hradec Králové s Pardubicemi, a dále se silnicí druhé třídy 324.
Zejména úsek D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí tvoří v návaznosti na dálnici D11 z Prahy páteřní část této komunikace a očekává se zde také nejvyšší intenzita dopravy z celé D35, a to v rozmezí 31 až 53 tisíc vozidel za 24 hodin v obou směrech pro rok 2040. Díky dálnici se naopak výrazně sníží dopravní zátěž ve městech a obcích, kterými prochází současná silnice první třídy číslo 35.
Protože východočeské Dašice leží v bezprostřední blízkosti D35 a jsou na ni již dnes přímo napojeny, mají už nyní přímé spojení na dálniční síť ve směru na Prahu, a v nejbližších letech jej získají také ve směru na Olomouc, Ostravu a dále na Slovensko a do Polska.