bg

Všeobecné přepravní podmínky


Čl. 1

  1. MD logistika, a.s. poskytuje své služby v podobě silniční nákladní přepravy a logistických služeb dle Přepravních podmínek vydaných ve smyslu § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen "občanský zákoník" či "OZ").


Čl. 2 Základní pojmy

  1. Přepravní smlouva je smlouva o přepravě věci, uzavřená ve smyslu § 2555 OZ.

  2. Dopravcem se rozumí osoba, která se zavazuje ve smyslu § 2555 OZ přepravit cizí věc pro cizí potřebu za úplatu.

  3. Smluvním (odpovědným) dopravcem je dopravce, který svůj závazek přepravit věc plní pomocí jiného dopravce ve smyslu § 1935 OZ.

  4. Skutečný (provádějící) dopravce je dopravce, který sám provádí silničním vozidlem přepravu věci.

  5. Je-li na základě jediné přepravní smlouvy prováděna přeprava postupně několika skutečnými (provádějícími) dopravci, pak každý z nich přejímá odpovědnost za provedení celé přepravy, přičemž se každý další dopravce stává převzetím věci a nákladního listu smluvní stranou této jediné přepravní smlouvy.

  6. Odesílatel je osoba uzavírající s dopravcem přepravní smlouvu dle § 2555 OZ. Za odesílatele se považuje osoba, která dopravci zadává potřebné přepravní dispozice. Odesílatel má odpovědnost za naložení a uložení věci, pokud není v přepravní smlouvě uvedeno jinak.

  7. Oprávněným se rozumí osoba, která v daný okamžik má dispoziční právo k přepravované zásilce nebo jí přísluší uplatňované právo z přepravní smlouvy.

  8. Cena za provedení přepravy dopravcem, tj. za realizaci přemístění zásilky za podmínek sjednaných dle přepravní smlouvy, se nazývá „přepravným“.

  9. Jako zásilka je označováno veškeré zboží, movité věci, zvířata, předměty a látky, které jsou jako náklad pro cizí potřebu přepravovány jakýmkoliv silničním dopravním prostředkem (vozidlem).

  10. Zásilky se přepravují jako celovozové, kusové nebo jako přikládky.

  11. Za přikládku se považuje zásilka přepravovaná společně s jinými zásilkami.


Čl. 3 Vznik a obsah přepravní smlouvy

  1. Není-li dohodou mezi stranami sjednáno jinak, pak platí, že přepravní smlouva vzniká mezi odesílatelem a dopravcem:

    1. přijetím návrhu na uzavření přepravní smlouvy – za návrh se považuje nabídka přepravy dle čl. 4 odst. 3 těchto podmínek,

    2. pokud nevznikla podle bodu a), pak převzetím zásilky dopravcem k přepravě od odesílatele, případně jiné osoby, která zásilku odevzdává za odesílatele, dle přepravního dokladu tj. konkludentním uzavřením smlouvy dle § 1744 OZ.

  2. Tyto Přepravní podmínky tvoří nedílnou součást jednotlivých přepravních smluv uzavíraných mezi společností MD logistika, a.s. na straně jedné a odesílatelem na straně druhé. Jakékoliv odchylky od těchto podmínek jsou platné pouze tehdy, pokud jsou výslovně písemně odsouhlaseny oběma smluvními stranami přijetím nabídky dle čl. 4 odst. 4 těchto podmínek. Takto odsouhlasená odchylná ujednání pak mají přednost před úpravou obsaženou v těchto podmínkách.


  3. Přeprava podléhá ustanovením Úmluvy CMR (pro vnitrostátní přepravu dle § 9a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě), a to i přes jakoukoliv opačnou doložku uvedenou v komunikaci mezi smluvními stranami.

  4. Uzavřením přepravní smlouvy odesílatel prohlašuje, že je oprávněn nakládat se zásilkou, a to buď jako její vlastník, nebo osoba vlastníkem zásilky zmocněná.


Čl. 4 Poptávka přepravy

  1. Odesílatel může přepravu poptat písemně, nebo ústně. Elektronická forma komunikace je pro účely těchto Přepravních podmínek považována za komunikaci písemnou.

  2. Písemná poptávka přepravy obsahuje údaje potřebné k provedení a k vyúčtování přepravy, zejména:

    1. jméno, adresu, identifikační číslo, daňové identifikační číslo, popřípadě číslo telefonu odesílatele, e-mail,

    2. adresu místa nakládky, odevzdává-li zásilku k přepravě za odesílatele jiná osoba, pak i její jméno a adresu, popřípadě číslo telefonu,

    3. adresu místa vykládky, jméno a adresu příjemce, popř. číslo telefonu,

    4. jde-li o snadno zkazitelnou zásilku, musí poptávka obsahovat dispozice pro případ odmítnutí jejího převzetí příjemcem,

    5. popis zásilky, tj. obvyklé pojmenování jejího obsahu a obalu, popř. její označení podle technických či jiných norem, seznamů výrobků, katalogů apod.,

    6. vyžaduje-li to povaha zásilky, je v poptávce nutno uvést, aby s ní bylo během nakládky, přepravy a vykládky zacházeno zvláštním způsobem,

    7. počet kusů zásilky dle čl. 29 odst. 6 těchto podmínek (tj. zpravidla palet, či jiného dopravního balení, které zároveň umožňuje dopravci kontrolu zásilky podle tohoto druhu balení),

    8. celkovou hmotnost zásilky a při zásilce neskladné nebo delší než 3 m ještě rozměry jednotlivých kusů,

    9. zvláštní kulturní nebo uměleckou hodnotu zásilky,

    10. požadovanou dodací lhůtu zásilky,

    11. druh a rozsah poškození zásilky, je-li podávána k přepravě již poškozená zásilka,

    12. typ požadovaného vozidla k přepravě nebo požadavek na speciální vybavení vozidla nebo hodnotu přepravované zásilky,

    13. údaj o tom, že se jedná o přepravu použitého stroje nebo zařízení,

    14. požadovaný termín a čas nakládky.

  3. Na základě poptávky odesílatele vyhotoví dopravce písemnou nabídku přepravy a zašle ji odesílateli k přijetí.

  4. Pokud poptávka neobsahuje údaje uvedené v odst. 2 tohoto článku, a je-li na základě těchto údajů dopravcem vyhotovena nabídka přepravy, pak to nezpůsobuje neplatnost přepravní smlouvy. Ten, kdo učinil takovouto poptávku přepravy, však nese odpovědnost vůči dopravci za vzniklé škody z důvodů neúplnosti poptávky. Obdobně má povinnost k náhradě škody vůči dopravci ten, kdo uvedl nepřesné nebo nepravdivé údaje.

  5. Odesílatel potvrdí přijetí nabídky písemně, elektronicky nebo ústně. Pokud dopravce požádá o písemné potvrzení přijetí nabídky přepravy, pak je odesílatel povinen mu vyhovět. Za písemné potvrzení se považuje i elektronická komunikace.


  6. Ujednání o smluvních pokutách, slibech odškodnění nebo podobných institutech, musí být součástí nabídky dopravce přijaté odesílatelem, a to výhradně v písemné formě, jinak může druhá strana namítnout neplatnost takovýchto ujednání. Nároky dopravce dle těchto přepravních podmínek se však uplatní vždy, vyjma případů, kdy je smluvní strany výslovně vyloučí.

  7. Pokud mezi odesílatelem a dopravcem má docházet k uzavírání více přepravních smluv na přepravu obdobného zboží, může odesílatel a dopravce uzavřít rámcovou smlouvu, kde si mohou dohodnout jiný obsah poptávky přepravy a způsob uzavírání smluv, než stanoví tyto podmínky. Tato možnost však nezbavuje odesílatele ani dopravce odpovědnosti za nedodržení dohodnutého obsahu jednotlivých dokumentů a dále odpovědnosti při provádění jednotlivých přeprav ve smyslu těchto podmínek.


Čl. 5

  1. Dopravce provádí přepravu s odbornou péčí na základě uzavřené přepravní smlouvy a údajů odesílatele o charakteru zásilky. Odesílatel je povinen sdělit dopravci již při sjednávání přepravní smlouvy údaje o charakteru zásilky tak, aby bylo možné provést přepravu s odbornou péčí. Odesílatel je zejména povinen uvést údaje o zásilce, které jsou důležité pro sjednání přepravy v odpovídajícím režimu.

  2. Dopravce nabízí a sjednává přepravu za standardních podmínek přepravy, kdy je přeprava prováděna sjednaným typem silničního vozidla s jedním řidičem, který v průběhu přepravy vykonává předepsané bezpečnostní přestávky a odstavuje vozidlo na veřejných parkovištích, určených pro odstavování daného typu vozidla s ohledem na charakteristiku nákladu. Standardní podmínky přepravy jsou vhodné pouze pro přepravu bezpečných zásilek, které nejsou ohroženy krádeží, a na kratší vzdálenost, neboť cena přepravy počítá pouze s jednočlennou osádkou, která nemůže zaručit nepřetržitý dohled nad vozidlem se zásilkou.

  3. Hlídaná parkoviště, kde provozovatel parkoviště odpovídá za odstavená vozidla, včetně nákladu, nejsou v dostatečné míře k dispozici a dopravce nikdy nezaručuje použití hlídaných parkovišť. Pokud odesílatel vyžaduje použití určitých parkovišť v průběhu přepravy, pak je povinen zajistit pro dopravce na uvedených parkovištích parkovací místo a musí určit taková parkoviště pro celou trasu přepravy tak, aby je dopravce mohl při dodržení všech bezpečnostních pravidel pro provoz na pozemních komunikacích využít. Seznam parkovišť musí odesílatel předat dopravci již v rámci poptávky přepravy, pozdější pokyny odesílatele nejsou pro dopravce platné a dopravce je oprávněn užívat parkoviště dostupná při obvyklé trase přepravy.

  4. Dopravce provádí na základě přepravní smlouvy přepravu zásilky, jejíž součástí není zajištění doprovodu vozidla se zásilkou. Pokud charakter a citlivost zásilky jsou natolik vysoké, že je vyžadován pro bezpečnost zásilky nepřetržitý dohled nad zásilkou, pak je odesílatel povinen zajistit doprovod zásilky sám nebo prostřednictvím odborné zasílatelské společnosti nebo si tuto službu objednat u dopravce.


Čl. 6 Přepravní doklad

  1. Přepravní listina jako přepravní doklad o zásilce doprovází zásilku až do jejího vydání příjemci zásilky. Přepravní listinu je povinen řádně vyplněnou odevzdat dopravci odesílatel. Přepravní listina se odevzdává dopravci zároveň se zásilkou, pokud pro některé druhy přeprav nebude stanovena jiná úprava.


  2. Přepravním dokladem není náložný list. Náložný list - podle ustanovení § 2572 a násl. OZ (tj. cenný, obchodovatelný papír) není v silniční nákladní přepravě používán.

  3. Přepravním dokladem se rozumí zpravidla nákladní list. Přepravní doklad musí obsahovat tyto údaje:

    1. místo a den vystavení,

    2. jméno a adresu odesílatele,

    3. jméno a adresu dopravce,

    4. místo, datum a čas převzetí zásilky a předpokládané místo, datum a čas jejího dodání,

    5. jméno a adresu příjemce, příp. adresu, kde se má dopravce ohlásit,

    6. obvyklé označení druhu zásilky a druhu jejího balení, u nebezpečných věcí jejich stanovené označení, případně jiné obecně uznávané označení,

    7. počet kusů zásilky dle čl. 29 odst. 6 těchto podmínek (tj. zpravidla palet, či jiného dopravního balení, které zároveň umožňuje dopravci kontrolu zásilky podle tohoto druhu balení) a dále značky a čísla jednotlivých kusů zásilky,

    8. hrubou hmotnost zásilky nebo jiným způsobem značené její podané množství,

    9. částku splatnou příjemcem při eventuálním dodání zásilky na dobírku,

    10. pokyny pro celní a jiné úřední jednání ohledně dodání zásilky, pokud jsou předepsány právními předpisy,

    11. údaj o tom, že přeprava i přes jakoukoliv opačnou doložku podléhá ustanovením Úmluvy CMR

    12. potvrzení dopravce o převzetí zásilky,

    13. hodnotu zásilky, pokud je požadována vyšší náhradová povinnost dopravce, než je stanoveno v čl. 29 odst. 2 těchto podmínek.

  4. V přepravním dokladu mohou být uvedeny i některé další údaje, pokud je účastníci přepravní smlouvy považuji za účelné (např. náklady váznoucí na zásilce, dohodnuté přepravné, včetně dalších nákladů, jakož i záznam o platbě přepravného).

  5. Přepravní doklad je vystavován alespoň ve třech vyhotoveních. Tato vyhotovení jsou stejnopisy, které jsou podepsány odesílatelem a dopravcem. Propisy ručně psaného podpisu jsou považovány za postačující při otisknutí razítka. Jeden stejnopis přepravního dokladu je určen pro odesílatele, další je určen pro příjemce a jeden stejnopis přepravního dokladu obdrží dopravce.

  6. Pokud se dále v těchto podmínkách používá pojem nákladní list, tak se tímto pojmem rozumí přepravní doklad.


Čl. 7 Průvodní doklady k přepravě

  1. Odesílatel je povinen před převzetím zásilky předat dopravci veškeré potřebné listiny a doklady a udělit mu příslušné pokyny, které jsou žádoucí pro úřední a jiná správní projednání (zejména celní odbavení).

  2. Dopravce je odpovědný za škodu, která je způsobena poškozením, zničením nebo ztrátou listin dopravci odesílatelem předaných, anebo tím, že tyto byly nesprávně použity, ledaže poškození, zničení, ztráta nebo nesprávné použití listin spočívá v okolnostech, kterým dopravce nemohl zabránit a jejichž následky nemohl odvrátit. Jeho náhradová povinnost je však omezena na finanční částku, kterou by bylo nutno zaplatit při ztrátě celé zásilky.

  3. Dopravce není povinen plnit pokyny odesílatele, pokud tyto pokyny nejsou dány v souladu s právními předpisy nebo pokud právní předpisy obcházejí. Dopravce je povinen se řídit pokyny


odesílatele k nakládání s přepravními doklady nebo doklady k nim připojenými pouze tehdy, pokud tyto pokyny neohrožují průkaznost a věrohodnost přepravních dokladů.


Čl. 8 Odpovědnost za zápisy v přepravním dokladu

  1. Odesílatel odpovídá za správnost a úplnost zápisů, které jsou zapsány do přepravního dokladu. Nákladní list musí být náležitě vyplněný v souladu s ustanovením čl. 6 Úmluvy CMR . Pokud nákladní list k zásilce vyplňuje a předává dopravci odesílatel, tak odpovídá za správnost údajů v něm uvedených. Odesílatel nese odpovědnost i za údaje v přepravním dokladu, pokud je učinil dopravce. Pokud však přepravní smlouva nebo právní předpis dává při přepravě povinnost vyplnit přepravní doklad dopravci, pak odpovědnost za jeho vyplnění je na dopravci.


Čl. 9 Důkazní síla přepravního dokladu

  1. Nákladní list podepsaný oběma stranami, tj. odesílatelem a dopravcem, slouží až do prokázání opaku jako důkaz o existenci a obsahu přepravní smlouvy, jakož i o převzetí zásilky dopravcem.

  2. Nákladní list, podepsaný stranami, zakládá mj. domněnku, že zásilka a její obal byly při převzetí dopravcem zjevně v dobrém stavu a že počet kusů zásilky dle čl. 29 odst. 6 těchto podmínek (tj. zpravidla palet, či jiného dopravního balení, které zároveň umožňuje dopravci kontrolu zásilky podle tohoto druhu balení), jejich značky a čísla souhlasí s údaji uvedenými v nákladním listě. Nákladní list však tuto domněnku nezakládá, jestliže dopravce zapíše do nákladního listu svoji výhradu. Výhrada musí být napsána v nákladním listě písemně a vyjadřovat jednoznačně námitky dopravce. Výhrada dopravce může být také zdůvodněna tím, že dopravci nebyly k dispozici žádné přiměřené prostředky k tomu, aby mohl přezkoušet správnost údajů uvedených v nákladním listě. Pokud odesílatel podepsal nákladní list, pak se má za to, že souhlasí s uvedenou námitkou. V opačném případě může odesílatel sdělit dopravci své námitky proti výhradě, a pokud se nedohodnou, pak obě strany mohou od přepravní smlouvy odstoupit.

  3. Jestliže byla přezkoumána hmotnost zásilky a výsledek tohoto přezkoušení byl uveden v nákladním listě oběma stranami podepsaném, pak to odůvodňuje také domněnku, že hmotnost zásilky souhlasí s údaji v nákladním listu. Dopravce je zavázán hmotnost zásilky přezkoušet, jestliže odesílatel toto požaduje a jestliže dopravci jsou k dispozici přiměřené prostředky k takovému přezkoušení; dopravce pak má nárok na náhradu výloh spojených s přezkoušením. Dopravce má nárok na úhradu nákladů a škod vzniklých nesprávným/chybným uvedením hmotnosti zásilky.

  4. Důkazní moc jiných dokladů, pokud byly vystaveny k zásilce, závisí na jejich obsahu a na smluvních podmínkách. Údaje nákladního listu o převzatém množství zásilky jsou rozhodující pro odpovědnost dopravce za převzaté a vydané množství zásilky. Ostatní doklady doprovázející zásilku nemohou samy o sobě vyvrátit právní domněnku vytvořenou nákladním listem, byť by byly podepsány také dopravcem.


Čl. 10 Nebezpečné zásilky

  1. Odesílatel odpovídá dopravci za veškeré škody, které vzniknou dopravci v důsledku toho, že údaje o nebezpečné povaze zásilky nebyly správné nebo úplné.

  2. Zjistí-li dopravce po převzetí nebezpečné zásilky, že k přepravě byla přijata zásilka a dopravci není známo nebezpečí nebo druh nebezpečné věci, látky nebo předmětu nebo mu některé z tohoto


nebylo sděleno, je povinen takovou zásilku vyložit, uskladnit, dopravit zpět nebo vrátit odesílateli a odesílatel je povinen ji převzít zpět. Zjistí-li dopravce uvedenou závadu až během přepravy, jízdu přeruší a neprodleně si vyžádá příslušné pokyny odesílatele. Dopravce může od odesílatele z důvodů těchto opatření požadovat náhradu nutných výdajů s takovou přepravou vzniklých, které je odesílatel povinen uhradit.


Čl. 11 Balení a označení zásilky

  1. Pokud to vyžaduje povaha zásilky, je odesílatel povinen zásilku zabalit tak, aby byla chráněna před poškozením, zničením či ztrátou v průběhu přepravy, a také tak, aby v souvislosti s její přepravou nevznikla dopravci škoda na vozidle. Dopravce neodpovídá za škody na přepravované zásilce v důsledku nedostatečného, vadného nebo chybějícího obalu.

  2. Dopravce nepřezkušuje, zda zásilka svojí povahou vyžaduje obal, popřípadě zda použitý obal je řádný či dostatečný. Odesílatel odpovídá za všechny škody, které vznikly v průběhu přepravy vinou vadného nebo nedostatečného obalu.

  3. Odesílatel je povinen zajistit, aby obaly zásilky či jednotlivých kusů zásilky svými rozměry, konstrukcí a pevností umožňovaly jejich použití v silniční přepravě s přihlédnutím k běžným rizikům přepravy.

  4. Pokud není v těchto podmínkách stanoveno jinak, je odesílatel povinen označit zásilku nebo její jednotlivé kusy, jestliže to ukládá přepravní smlouva nebo je to žádoucí pro usnadnění manipulace se zásilkou nebo pro odstranění nebezpečí jejich záměny. O označování zásilek obsahujících nebezpečné věci, látky nebo předměty platí zvláštní předpisy.

  5. Pokud povaha zásilky vyžaduje, aby s ní bylo během nakládky, přepravy a vykládky určitým způsobem zacházeno nebo aby byla ukládána v určité poloze, je odesílatel povinen označit zásilku nebo její část manipulační značkou pro označování přepravních obalů podle příslušných norem.

  6. Kusovou zásilku je odesílatel povinen označit také jménem a adresou příjemce.

  7. Dopravce neodpovídá za škody na přepravované zásilce vzniklé v důsledku její přirozené povahy, zejména způsobené její vnitřní zkázou nebo úbytkem způsobeným například chemickým

rozkladem, vyprýštěním, vypařením, vyprcháním, samovznícením, okysličením, vysušením, zapařením, plísní, hnilobou, působením hmyzu, hlodavců a jiných živočichů a dalším.


Čl. 12 Provádění nakládky a vykládky zásilky

  1. Pokud z obsahu přepravní smlouvy nevyplývá něco jiného, je odesílatel povinen provést nakládku zásilky na vozidlo. Odesílatel jako zbožíznalec odpovídá za to, že obal, uložení a naložení zásilky na ložné ploše vozidla jsou takové, aby s ohledem na charakter a vlastnosti zásilky nedošla zásilka při běžných rizicích přepravy k poškození nebo nedošlo k poškození vozidla zásilkou. Odesílatel odpovídá za řádné uložení zásilky, kterým se rozumí její rovnoměrné rozložení na ložné ploše vozidla, nepohyblivost v příčném a podélném směru, použití vhodných prostředků k zajištění nákladu jako jsou např. náporové polštáře, vázací prostředky, klíny, vzpěry, rozpěry apod. Řádné zajištění musí odpovídat charakteru, hmotnosti a povaze přepravované věci.

  2. Odesílatel je povinen dopravci umožnit, aby byl přítomen při provádění nakládky a aby dopravce mohl provést evidenční kontrolu zásilky, včetně zjevného stavu zásilky, jejího ložení a upevnění zásilky na vozidle, pokud přítomnost dopravce nevylučují provozně-technické podmínky nakládky zásilky. Pokud není dopravci umožněno, aby byl provádění nakládky přítomen, uvede dopravce do


    nákladního listu čitelně napsanou výhradu “Nebyl jsem odesílatelem připuštěn k nakládce” nebo “Odesílatelem mi nebylo umožněno kontrolovat nakládku” apod.

  3. Osoby provádějící nakládku se považují za osoby k tomu pověřené či zmocněné odesílatelem, aniž by současně byly oprávněné nakládat se zásilkou, resp. vykonávat dispoziční právo k zásilce.

  4. Dopravce není povinen zabezpečit ložný prostor vozidla plombou. Pokud však odesílatel vyžaduje umístění plomby na vozidlo pro kontrolu přístupu k ložné ploše vozidla, je dopravce povinen umožnit odesílateli tuto plombu na vozidlo umístit, pokud se jedná o přepravu celovozové zásilky.

  5. Pokud z obsahu přepravní smlouvy nevyplývá něco jiného, je příjemce povinen provést vykládku zásilky za přítomnosti dopravce. Příjemce přebírá zásilku od dopravce v okamžiku přistavení vozidla k vykládce, které umožňuje příjemci provést vykládku zásilky z ložného prostoru vozidla. V tento okamžik provádí příjemce za přítomnosti dopravce i evidenční kontrolu zásilky.

  6. Pokud byla ložná plocha vozidla při nakládce zabezpečena plombou odesílatele, je příjemce povinen před započetím vykládky zkontrolovat její neporušenost. Stav plomby odesílatele bude následně zaznamenán v nákladním listě. Pokud plomba odesílatele nebyla shledána příjemcem za porušenou, pak do doby prokázání opaku platí, že zásilka byla doručena příjemci ve stejném počtu, v jakém byla dána dopravci k přepravě.

  7. Osoby provádějící vykládku se považují za osoby k tomu pověřené či zmocněné příjemcem, aniž by současně byly oprávněné nakládat se zásilkou, resp. vykonávat dispoziční právo k zásilce.


Čl. 13 Zdržné

  1. Jestliže dopravce na základě smluvní dohody čeká na zásilku a přesáhne-li doba nakládky a vykládky přiměřenou lhůtu, přičemž toto zdržení nelze přičíst jeho okruhu odpovědnosti, pak má dopravce nárok na náhradu škody. Tato náhrada se nazývá zdržné.

  2. V přepravní smlouvě může dopravce s odesílatelem dohodnout paušální výši zdržného a podmínky, za nichž má dopravce nárok na toto zdržné. Výše zdržného však nesmí být zjevně nepřiměřená ke škodě, která by v důsledku zdržení mohla dopravci vzniknout.

  3. Pokud ujednání o zdržném mezi odesílatelem a dopravcem nebylo sjednáno platně anebo vůbec, může požadovat dopravce po odesílateli zdržné ve výši vzniklé škody.


Čl. 14 Práva dopravce při nedodržení termínu nakládky

  1. Nenaloží-li odesílatel zásilku během stanoveného termínu nakládky v přiměřené lhůtě po přistavení vozidla k nakládce dopravcem ve lhůtě sjednané v přepravní smlouvě nebo nepřistaví-li odesílatel zásilku během stanoveného termínu nakládky, pak mu dopravce může stanovit přiměřenou lhůtu pro nakládku nebo pro přistavení zásilky k naložení s prohlášením, že po jejím marném uplynutí odstoupí od přepravní smlouvy.

  2. Jestliže po uplynutí lhůty, stanovené podle odst. 1, nebude zásilka naložena nebo přistavena k naložení, pak může dopravce odstoupit od přepravní smlouvy a uplatnit nároky podle ustanovení o odstoupení od smlouvy.

  3. Jestliže po uplynutí lhůty, stanovené podle odst. 1, bude naložena jen část dohodnuté zásilky anebo jen tato část bude dána dopravci k dispozici, pak dopravce může postupovat podle ustanovení o nárocích při dílčích přepravách.

  4. Dopravci však nepřísluší tato práva, jestliže nenaložení zásilky ve stanovené smluvní době nakládky spočívá na důvodech, které je nutno připočíst k okruhu odpovědnosti dopravce.


Čl. 15 Odstoupení od přepravní smlouvy ze strany odesílatele

  1. Odesílatel může od přepravní smlouvy odstoupit v případech stanovených právním předpisem.

  2. Odstoupí-li odesílatel od přepravní smlouvy, může dopravce požadovat:

    1. náhradu škody, nebo

    2. odstupné ve výši 1/2 dohodnutého přepravného.

  3. Jestliže však odstoupení od smlouvy spočívá na důvodech, které je třeba přičíst k odpovědnosti dopravce, pak odpadá možné uplatnění nároků dopravce, uvedených v předešlém odstavci.

  4. Pokud odesílatel odstoupil od přepravní smlouvy v termínu před plánovaným datem nakládky, kdy dopravce měl přiměřený časový prostor pro zajištění náhradní přepravy, tj. maximálně 2 pracovní dny před nakládkou, pak nemá dopravce nárok na plnění stanovená v odstavci 2 písm. b) tohoto článku.


Čl. 16 Dodatečné pokyny odesílatele a příjemce

  1. Odesílatel má během přepravy dispoziční právo k zásilce. Dispozičním právem k zásilce se rozumí možnost odesílatele předávat dopravci dodatečné nebo upřesňující pokyny pro přepravu zásilky. Dopravce je zavázán k provedení takovýchto pokynů jen tehdy, pokud jejich provedení nevytváří nevýhody pro obchodní aktivity dopravce ani pro odesílatele nebo příjemce jiných zásilek, přepravovaných dopravcem v rámci jiných obchodních operací. Dopravce může požadovat od odesílatele náhradu vzniklých výloh provedením těchto pokynů. Dopravce může provedení těchto pokynů vázat s požadavkem na úhradu zálohy, jejíž výše musí být přiměřená k předpokládaným nákladům dopravce na provedení dodatečných pokynů.

  2. Dispoziční právo odesílatele zaniká dodáním zásilky příjemci. Od tohoto okamžiku přísluší dispoziční právo podle odstavce 1 příjemci. Dispoziční právo však příjemci náleží ihned od okamžiku vystavení nákladního listu, pokud je v něm odesílatelem v tomto smyslu učiněn příslušný záznam. Pokud příjemce využije dispoziční právo, pak je zavázán zaplatit dopravci sjednané přepravné na nový úsek přepravy, a pokud přepravné nebylo sjednáno, pak náleží dopravci přepravné v obvyklé výši. Pro výkon dispozičního práva příjemce se dále obdobně uplatní podmínky uvedené v odst. 1 tohoto článku.

  3. Jestliže příjemce při výkonu svého dispozičního práva nařídil dodání zásilky třetí osobě, pak tato již není oprávněna ze své strany určit jiného příjemce.

  4. Oprávněný může vykonávat své dispoziční právo k zásilce jen proti předložení stejnopisu nákladního listu dopravci, ve kterém musí být zapsány nové příkazy dané dopravci.

  5. Jestliže dopravce zamýšlí, že z důvodů uvedených v odst. 1 tohoto ustanovení nebude provádět jemu udělené nové dispozice, pak je povinen toho, kdo mu takovéto dispozice udělil, neprodleně uvědomit a oznámit mu důvod pro neprovedení nových dispozic.

  6. Jestliže výkon dispozičního práva je učiněn závislým na předložení nákladního listu a dopravce takovýto pokyn provede, aniž si nechal předložit stejnopis nákladního listu odesílatele, pak odpovídá oprávněným za takto vzniklou škodu. Ustanovení těchto podmínek o omezení náhradové povinnosti dopravce nelze uplatnit, pokud dopravce jednal s hrubou nedbalostí. Oprávněný však nemá nárok na náhradu vzniklé škody vůči dopravci, jestliže dopravce provedl změnu dispozic v dobré víře na základě písemného pokynu oprávněného, jehož správnost si dopravce ověří alespoň telefonicky. Pokud je však oprávněný od okamžiku vystavení nákladního listu odlišný od odesílatele, pak má dopravce povinnost odesílatele neprodleně informovat o provedené změně dispozic oprávněným.


Čl. 17 Přepravné

  1. Dopravce s odesílatelem sjednává v přepravní smlouvě výši přepravného s ohledem na podmínky přepravní smlouvy, které vyplývají z poptávky přepravy odesílatele, zvláště pak na údaje odesílatele o zásilce a druh bezpečnostních opatření při přepravě. Pokud dopravce neprovedl přepravu v rozsahu sjednaném v přepravní smlouvě z důvodů, za něž nenese odpovědnost, má dopravce nárok na zaplacení sjednaného přepravného v plném rozsahu. Tímto není dotčeno právo dopravce na náhradu nákladů spojených se změnou dispozic odesílatele k zásilce.

  2. Pokud není sjednáno jinak v přepravní smlouvě, je odesílatel povinen uhradit dopravci přepravné ve lhůtě 30 dní od odeslání faktury za přepravu dopravcem odesílateli.

  3. Jestliže přeprava byla předčasně ukončena z důvodů přepravních překážek nebo překážek, které mají svůj původ v dodání zásilky, pak dopravci přísluší částečné přepravné za část jím uskutečněné přepravy. Jestliže však překážku je třeba přičíst k odpovědnosti odesílatele, má dopravce nárok na celé sjednané přepravné.

  4. Jestliže po zahájení přepravy – avšak ještě před příchodem zásilky na místo dodání – vznikne prodlení a jestliže toto prodlení spočívá na důvodech, které je nutno zahrnout do odpovědnosti odesílatele, pak přísluší dopravci kromě přepravného ještě přiměřený příplatek k přepravnému, odpovídající zdržnému stanovenému dle čl. 13 těchto podmínek.

  5. Jestliže z nákladního listu nebo z jiného dokladu vyplývá, že počet, hmotnost, objem nebo jinak udané množství zásilky je větší, než bylo stanoveno v přepravní smlouvě, a výše přepravného byla dopravcem určena na základě údaje, jehož nesprávnost byla zjištěna, pak se sjednané přepravné zvyšuje o stejný poměr, jako je poměr mezi skutečným množstvím zásilky a množstvím zásilky uvedeným v přepravní smlouvě. Toto ustanovení však nezakládá povinnost dopravce převzít k přepravě jiné množství zásilky, než je uvedeno v přepravní smlouvě.

  6. Odesílatel s dopravcem si mohou dohodnout lhůtu splatnosti v návaznosti na dodání dalších dokladů k faktuře za přepravu. Pokud se dodání těchto dokladů stane pro dopravce obtížné, pak nárok dopravce se stává splatným po uplynutí 30 dní od písemného oznámení dopravce odesílateli, že nemůže zajistit dodání požadovaných dokladů. Tímto ustanovením není dotčena povinnost dopravce nahradit odesílateli škodu, která vznikla v důsledku porušení povinnosti dopravce dodat požadované doklady. Pokud nebyl dopravce informován nejpozději při sjednání přepravní smlouvy o výši škody, jež porušením tohoto ustanovení může vzniknout, tak dopravce je povinen hradit škodu maximálně do výše přepravného.


Čl. 18 Práva příjemce zásilky

  1. Po příchodu zásilky na místo dodání je příjemce oprávněn požadovat od dopravce, aby mu zásilka byla vydána proti potvrzení.

  2. Jestliže je zásilka poškozena nebo byla dodána pozdě nebo došlo k jejímu poškození, zničení nebo ztrátě, může příjemce uplatnit nároky proti dopravci vlastním jménem. Odesílatel zůstává nadále oprávněn k uplatnění těchto nároků, pokud příjemce tato práva vůči dopravci neuplatnil. Dopravci však zůstává zachováno právo uplatňovat vůči příjemci veškeré námitky, které by mohl uplatňovat vůči odesílateli.

  3. Příjemce, který uplatňuje své právo podle odst. 2, je povinen zaplatit dlužné přepravné z předmětné přepravy, a to až do výše částky uvedené v nákladním listě. Nebyl -li vystaven nákladní list nebo nebyl-li nákladní list předložen příjemci nebo v nákladním listě není uvedena výše přepravného,


    pak je příjemce povinen zaplatit přepravné dohodnuté mezi dopravcem a odesílatelem. Nedojde-li k dohodě ohledně úhrady přepravného, není dopravce povinen vydat zásilku, ledaže by mu příjemce poskytl záruku.

  4. Odesílatel zůstává zavázán k úhradě plateb uvedených v přepravní smlouvě.


Čl. 19 Domněnka o ztrátě zásilky

  1. Pokud zásilka nebyla dodána příjemci po uplynutí 30 dnů od sjednané dodací lhůty, může bez dalších důkazů považovat oprávněný zásilku za ztracenou. V případě, že nebyla v přepravní smlouvě dodací lhůta stranami dohodnuta, lze zásilku považovat za ztracenou po uplynutí 60 dnů ode dne převzetí zásilky dopravcem k její přepravě. Do výše uvedených lhůt se nepočítá doba, při níž nastaly překážky v dodání zásilky, a dopravce o této skutečnosti informoval odesílatele.

  2. Bylo-li již vyplaceno odškodnění za zničení nebo ztrátu zásilky, může poškozená strana při převzetí odškodnění písemně požádat, aby byla ihned dopravcem informována, jestliže by byla zásilka znovu nalezena.

  3. Do 30 dnů od přijetí zprávy o znovunalezení zásilky je možno žádat, aby znovunalezená zásilka byla proti vypořádání odškodnění, případně po srážce při odškodnění vyplacených výloh, znovu dodána. Povinnost k úhradě přepravného, jakož i nároky na náhradu škody zůstávají přitom nedotčeny.

  4. Jestliže zásilka po zaplacení odškodnění byla znovu nalezena a nebyla-li požadována zpráva o znovunalezení zásilky nebo nebyl-li uplatněn nárok na její dodání, může dopravce vykonávat vlastní dispoziční právo k zásilce.


Čl. 20 Překážky v dodání zásilky

  1. Jestliže se před dodáním zásilky na stanovené místo dodání (místo určení) stane splnění přepravní smlouvy za podmínek stanovených v nákladním listě nemožným nebo nemožným z jakýchkoliv důvodů bude, pak si dopravce musí opatřit dodatečné pokyny od osoby oprávněné k udělení pokynů.

  2. Dovolují-li to však, za podmínek odchylujících se od podmínek uvedených v nákladním listě, okolnosti provedení přepravy a dopravce přitom nemohl v přiměřené době obdržet pokyny od osoby oprávněné disponovat se zásilkou, učiní dopravce taková opatření, která považuje v zájmu osoby oprávněné disponovat se zásilkou za nejvhodnější.

  3. Jestliže se poté, co zásilka byla dopravcem přepravena na místo dodání, vyskytnou překážky v dodání zásilky, vyžádá si dopravce dodatečné pokyny od oprávněného. Odmítne-li příjemce zásilku, má odesílatel právo se zásilkou disponovat. Příjemce může, i když přijetí zásilky odmítl, žádat o její vydání do doby, dokud dopravce neobdržel žádné opačné pokyny odesílatele.

  4. Jestliže nastane překážka v dodání zásilky po tom, co příjemce na základě svého oprávnění udělil pokyn zásilku dodat třetí osobě, nastupuje při použití ustanovení předchozího odst. 3 tohoto článku na místo odesílatele příjemce a na místo příjemce tato jiná osoba.

  5. Dopravce má právo na náhradu svých výloh, vzniklých mu vyžádáním nebo provedením dodatečných pokynů ohledně dodání zásilky, pokud tyto výlohy nevzniknou jeho zaviněním.

  6. Dopravce může přistoupit k prodeji zásilky, aniž vyčká pokynů oprávněného, jestliže jde o zásilku podléhající rychlé zkáze nebo stav zásilky takovéto opatření činí oprávněným nebo jestliže náklady uskladnění zásilky jsou v nepoměru k ceně zásilky. Dopravce je oprávněn přistoupit k prodeji zásilky i tehdy, jestliže během přiměřené lhůty – s ohledem na smluvní dobu přepravy – neobdrží


od oprávněného dodatečné pokyny ohledně dodání zásilky nebo jestliže provedení takových dodatečných pokynů může být pro dopravce ke konkrétním okolnostem přepravy nepřiměřené. O záměru zásilku prodat musí dopravce informovat oprávněného. Pokud by z povahy zásilky hrozila vážná škoda na zásilce nebo její zkáza nebo pokud nelze po dopravci spravedlivě požadovat, aby nadále hradil náklady na její uskladnění, pak může dopravce přistoupit k prodeji zásilky.


Čl. 21 Překročení dodací lhůty

  1. K překročení dodací lhůty dojde tehdy, byla-li překročena sjednaná dodací lhůta, tj. nebyla-li zásilka vydána příjemci ve sjednané lhůtě nebo dodací lhůtě, kterou lze očekávat od pečlivého dopravce s přihlédnutím k počtu míst nakládek a vykládek. Dopravce odpovídá za škody vzniklé z titulu překročení dodací lhůty do výše sjednaného přepravného, pokud nebyl sjednán s dopravcem zvláštní zájem na dodání, dle čl. 32 těchto podmínek.


Čl. 22 Oznámení škody

  1. Pokud je při provádění přepravy zjištěna škoda na zásilce, je dopravce povinen toto oznámit odesílateli a vyžádat si od něho další písemné pokyny pro pokračování přepravy. Odesílatel sdělí dopravci své pokyny způsobem odpovídajícím výkonu dispozičního práva k přepravované zásilce.

  2. Dopravce i odesílatel jsou povinni učinit veškerá možná opatření k tomu, aby nedošlo ke zvětšování rozsahu a následků škody. V případě dopravní nehody nebo je-li podezření, že škoda vznikla následkem trestného činu, je dopravce či odesílatel povinen událost bezodkladně oznámit policii nebo jiným příslušným orgánům v místě vzniku škodní události. Dopravce ani odesílatel nesmí po škodě měnit stav věcí, aby pracovníci pojistitele mohli zdokumentovat příčinu a rozsah škody. Pokud toto z objektivních důvodů nelze realizovat, je škodu povinen zdokumentovat dopravce (popř. odesílatel), např. pořízením fotodokumentace, přizváním havarijního komisaře nebo přizváním nezávislé osoby – svědka (pokud možno pracovníka policie, hasičského záchranného sboru, obecního úřadu apod). Dopravce vždy sepíše s příjemcem zásilky zápis o škodě.


Čl. 23 Stav zásilky při vykládce

  1. Příjemce má povinnost při převzetí zásilky od dopravce zkontrolovat spolu s dopravcem stav zásilky a oznámit dopravci výhrady k přebírané zásilce, k jejímu počtu, zjevnému poškození nebo obalu zásilky, případně další výhrady, jež považuje za důležité pro stav zásilky. K převzetí zásilky příjemcem od dopravce dochází v okamžiku, kdy přepravovaná zásilka opouští přepravní prostor vozidla. Výhrady k zásilce musí příjemce oznámit dopravci ihned a buď je vepsat do nákladního listu, nebo sepsat protokol o stavu zásilky, který však zavazuje dopravce pouze za předpokladu, že je podepsán dopravcem resp. řidičem. Výhrady příjemce všeobecného rázu, neurčité či zmatečné posouvající termín kontroly nebo výhrada o zjevné vadě, učiněná příjemcem až po převzetí zásilky, jsou vůči dopravci neúčinné.


Čl. 24 Reklamace

  1. V reklamaci je oprávněný povinen uplatnit případný nárok na náhradu škody. Pokud je oprávněnému známa výše uplatňované škody, pak ji musí dopravci oznámit a doložit doklady, prokazující uplatňovanou výši škody.


  2. Dopravce je povinen sdělit oprávněnému písemně své stanovisko k reklamaci nejpozději do tří měsíců od obdržení reklamace nebo ve stejné lhůtě sdělit oprávněnému důvody, pro něž není možné sdělit oprávněnému stanovisko k jeho reklamaci.


Čl. 25

  1. Pokud ke škodě na zásilce nebo k překročení dodací lhůty dojde úmyslným jednáním dopravce nebo takovým jednáním, které se považuje za rovnocenné úmyslu, pak se dopravce nemůže dovolávat ustanovení těchto podmínek, která omezují jeho náhradovou povinnost nebo přenáší důkazní břemeno.


Čl. 26 Odpovědnost odesílatele zásilky ve zvláštních případech

  1. Odesílatel je povinen nahradit dopravci škodu, jestliže tato byla způsobena:

    1. nedostatečným balením nebo označením zásilky,

    2. nesprávností nebo neúplností údajů uvedených v nákladním listě,

    3. zanedbáním sdělení o nebezpečné povaze zásilky,

    4. chybami, neúplností nebo nesprávností průvodních listin nebo přepravních pokynů.

  2. Jestliže však při vzniku škody spolupůsobilo i jednání dopravce, náhrada škody se poměrně sníží.


Čl. 27 Nárok na dílčí přepravu

  1. Jestliže byla naložena k přepravě jen část sjednané zásilky, může odesílatel kdykoliv požadovat, aby dopravce započal přepravu neúplné zásilky.

  2. V takovém případě přísluší dopravci plné přepravné a dále odpovídající zdržné, jakož i náhrada výloh, které mu eventuálně vznikly následkem neúplnosti zásilky; od tohoto úplného přepravného se sráží ta část přepravného za zásilku, kterou dopravce týmž dopravním prostředkem dopravil jako náhradu za nenaloženou zásilku.

  3. Spočívá-li neúplnost zásilky na důvodech, které patří do okruhu odpovědnosti dopravce, pak přísluší dopravci nárok na přepravné jen potud, v jakém rozsahu skutečně zásilku dopravil ve smyslu odst. 2 tohoto článku.


Čl. 28 Odpovědnost dopravce při škodách na zásilce

  1. Dopravce odpovídá za poškození, zničení a ztrátu zásilky v době od převzetí zásilky až do jejího dodání na místo určení dle platných právních předpisů.

  2. Jestliže na vzniku škody na zásilce spolupůsobí jednání odesílatele nebo příjemce nebo nějaká jiná vlastnost, charakter nebo nedostatek zásilky, pak odpovědnost k náhradě škody včetně stanovení jejího rozsahu závisí na tom, do jaké míry tyto okolnosti přispěly k takto vzniklé škodě.

  3. Dopravce neodpovídá za škody na převzaté zásilce způsobené zavlečením, rozšířením nebo přenosem nakažlivé choroby lidí, zvířat nebo rostlin.


Čl. 29 Náhradová povinnost dopravce

  1. Má-li dopravce povinnost nahradit škodu za úplnou nebo částečnou ztrátu, zničení či poškození zásilky, vypočítá se náhrada z hodnoty zásilky v místě a době jejího převzetí k přepravě.

  2. Náhrada škody hrazená dopravcem však při úplné či částečné ztrátě, zničení či poškození zásilky nesmí přesahovat 8,33 zúčtovacích jednotek za kilogram hrubé hmotnosti ztracené, zničené či


    chybějící zásilky. Zúčtovací jednotka uvedená v těchto podmínkách je zvláštním právem čerpání (ZPČ/SDR) tak, jak je definováno Mezinárodním měnovým fondem.

  3. Kromě toho se hradí dovozné, clo a jiné výlohy, vzniklé v souvislosti s přepravou zásilky, a to při úplné ztrátě v plné výši a při částečné ztrátě poměrným dílem; jiné škody se nehradí.

  4. Vyšší náhradu lze požadovat jen tehdy, byla-li podle čl. 30 a 32 udána hodnota zásilky nebo zvláštní zájem na dodání.

  5. Jestliže poškození, zničení nebo ztráta nastala jen u jednotlivých kusů zásilky, pak předpokládaná hodnota zásilky nesmí přesáhnout částku 8,33 ZPČ/SDR za každý kilogram hrubé hmotnosti poškozených, zničených nebo ztracených jednotlivých kusů zásilky.

  6. Za jednotlivý kus zásilky se považuje taková část zásilky, která je v nákladním listu specifikována podle použitého dopravního balení jako samostatný kus zásilky – zpravidla paleta, resp. zboží na jedné paletě. Je-li použito jiné dopravní balení, pak platí zásada, že za jednotlivý kus balení se považuje kus dopravního balení, který je uveden v nákladním listu a který zároveň umožňuje dopravci kontrolu zásilky podle tohoto druhu balení.

Čl. 30

  1. Odesílatel může, zaplatí-li dopravci dohodnutý příplatek k přepravnému, udat v nákladním listě cenu zásilky převyšující hranici stanovenou v čl. 29 a v takovém případě nahrazuje udaná cena tuto hranici.


Čl. 31

  1. Předává-li odesílatel k přepravě spolu se zbožím i palety, proběhne jejich vrácení ihned při nakládce zboží, a to jejich výměnou za jiné. Odesílatel je povinen uvést případné výhrady k počtu či kvalitě palet do nákladního listu. K pozdějším výhradám odesílatele nebude dopravce brát zřetel, a to vzhledem k nemožnosti jednoznačného ztotožnění palet. Palety, u kterých byly vzneseny výhrady k jejich kvalitě, je odesílatel povinen ihned vrátit dopravci a dopravce je povinen odesílateli nekvalitní, tj. nevrácené, palety nahradit.


Čl. 32 Zvláštní zájem na dodání

  1. Odesílatel může, zaplatí-li dohodnutý příplatek k přepravnému a prokáže-li dopravci sjednání odpovídajícího pojištění, udat v nákladním listě částku zvláštního zájmu na dodání zásilky pro případ její ztráty nebo poškození anebo překročení dodací lhůty. V případě, že odesílatel sjednání odpovídajícího pojištění dopravci neprokáže, je dopravce oprávněn zásilku pojistit na náklady odesílatele, a to až do výše odesílatelem deklarované částky zvláštního zájmu na dodání zásilky.

  2. Byl-li udán zvláštní zájem na dodání, může se nezávisle na náhradách škod stanovených v čl. 29, 30 a 32 požadovat náhrada dalších prokázaných škod až do udané částky zvláštního zájmu na dodání.


Čl. 33 Promlčení

  1. Nároky na náhradu škody z přepravy se promlčují za jeden rok. V případě úmyslu nebo takového zavinění, které se podle práva soudu, u něhož se právní věc projednává, považuje za rovnocenné úmyslu, je promlčecí doba tříletá.


Čl. 34

  1. Pokud z přepravní smlouvy nevyplývá jinak, platí, že mezi odesílatelem a dopravcem byla sjednaná působnost českého právního řádu.


Čl. 35

  1. Odesílatel a dopravce si sjednávají pro případné soudní spory místní příslušnost soudu určenou dle sídla dopravce.


Čl. 36 Závěrečná ustanovení

  1. K případným dalším podmínkám či ujednáním neuvedených v přepravní smlouvě či těchto přepravních podmínkách se nepřihlíží.

  2. Otázky neupravené přepravní smlouvou či těmito přepravními podmínkami se řídí platnými právními předpisy, zejména ustanoveními Úmluvy CMR ve smyslu § 9a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

  3. Pokud by nějaké ustanovení těchto přepravních podmínek bylo v rozporu s kogentními ustanoveními platných právních předpisů, použijí se ustanovení těchto předpisů, což však nemá vliv na platnost ostatních ujednání těchto přepravních podmínek.

  4. Tyto přepravní podmínky nabývají účinnosti dnem 1.1. 2021.

transport
deliver
sore
handel
cool
warm