Česká média se v poslední době zajímala o problémy, které musí české firmy řešit při hledání pracovníků v zahraničí, zejména na Ukrajině. Zkušenosti MD logistiky se zaměstnáváním cizinců citovaly 20. ledna 2019 Hospodářské noviny a 29. ledna následně i zpravodajský web Aktualne.cz,.
MD logistika dnes podle Hospodářských novin zaměstnává okolo 200 řidičů a řeší stejný problém jako skoro všichni zaměstnavatelé v Česku. Na domácím trhu práce teď marně hledá asi 30 zaměstnanců. Generální ředitel MD logistiky Robert Kuchar v Hospodářských novinách potvrzuje, že mezi Čechy není o profesi řidiče příliš velký zájem. I proto vsadil na dovoz pracovníků přes vládní projekt Režim Ukrajina, který pomáhá firmám s vyhledáváním zájemců o práci v této zemi.
Jak dále generální ředitel MD logistiky uvádí, není to pro firmu rozhodně zadarmo a bez problémů. Firma zaplatí za přivedení jednoho pracovníka z Ukrajiny zhruba sto tisíc korun. Nejdražší jsou služby personální agentury, která pro ni vyhledává řidiče přímo na Ukrajině. MD logistika kromě toho platí pracovníkům autoškolu, překladatele nebo je prvních šest měsíců nechává bydlet na ubytovně zdarma. „Když tady ten člověk vydrží dva roky, tak je to pro nás pořád lepší než se nerozvíjet nebo mít nevytížená auta. Je to ale na hraně,“ říká v Hospodářských novinách Robert Kuchar.

Konkurence nespí
Problém nastává, když ukrajinští řidiči v podniku dva roky nevydrží. Podle Kuchara je u nich fluktuace nicméně zhruba stejná jako u českých pracovníků. „Většina z nich nám říká, že se vrací na Ukrajinu, ale je možné, že jdou ke konkurenci nebo do Polska,“ připouští Kuchar. Firma, která do jeho získání investovala desítky tisíc korun, tak musí hledat znovu. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které Režim Ukrajina zastřešuje, nyní řeší možnost úpravy zákona o pobytu cizinců. Ve hře je varianta, že by pracovníci ze zemí mimo Evropskou unii museli v dané firmě zůstat alespoň půl roku.

Zkušenost řidiče
Jedním z řidičů, který do MD logistiky přišel pracovat z Ukrajiny, je Roman Božedomov. Doma pracoval 18 let jako řidič kamionu, ale v přepočtu si vydělal jen okolo šesti tisíc korun měsíčně. V MD logistice se jeho výdělek několikanásobně zvýšil. V Česku už je deset měsíců, dvouletou smlouvu by s firmou v budoucnu rád prodloužil. „Na Ukrajině mám manželku a dceru, která studuje na univerzitě, bude doktorkou. Doufám, že za mnou pak přijedou,“ říká v Hospodářských novinách Roman Božedomov.
I přes komplikace se letos zájem firem o pracovníky z Ukrajiny více než zdvojnásobil. Další podrobnosti a zkušenosti MD logistiky i dalších podniků se zaměstnáváním cizinců si můžete přečíst v Hospodářských novinách zde a zde.

Chybějící půlmilion
Zpravodajský server Aktualne.cz 29. ledna 2019 také cituje zkušenosti MD logistiky a dalších českých podniků z této oblasti. V Česku podle webu pracuje v současnosti zhruba půl milionu cizinců. A dalších 500 tisíc jich tu dle zaměstnavatelů chybí. A protože se situace v dohledné době zlepšovat nebude, jejich počty dál porostou. Jenže přijmout pracovníka ze zemí mimo Evropskou unii není jen tak. Společnosti, které už mají nábor nových kolegů za sebou, mluví o dlouhé a náročné cestě. Cestě, která je stojí hodně trpělivosti a dost peněz, upozorňuje Aktualne.cz. Celou zprávu si můžete přečíst zde.