klub_logistickych_manazeru__kveten_2014_MD_logistika

Desítka členů Klubu logistických manažerů měla možnost navštívit distribuční centrum dynamicky se rozvíjejícího internetového obchodu Mall.cz (Netretail Holding). Po prohlídce skladu následovala diskuse o trendech v logistice.

Návštěva centrálního skladu:

Praxe a teorie v jednom dni

Na dubnovém setkání Klubu logistických manažerů vyrazili zástupci KLM do centrálního skladu jednoho z největších internetových obchodů, společnosti Mall.cz, který je umístěn v logistickém parku VGP v Horních Počernicích. Možnost navštívit skladové zázemí dynamicky rostoucí firmy využil maximální možný počet uchazečů.

Prohlídky a diskuse se účastnili Miroslava Jechoux (ČSAD UH, CSND), Jitka Rispoli (KNAUF INSUALTION), Libor Dvořák (Flextronics International), Ferdinand Hlobil (C & W), Robert Kuchar (MD logistika), Oldřich Petránek, Netretail Holding (MALL.CZ), Stanislav Martínek (Nestlé Česko), Jan Polter (DACHSER CZECH REPUBLIC), Svatopluk Úředníček (Euro Pool System CZ) a Jaroslav Zoubek (PRIMA LOGISTICS).

Desítka manažerů měla možnost vidět na vlastní oči distribuční centrum, které obsluhuje kromě České republiky částečně i Slovensko, Polsko a Maďarsko. V top sezoně vyexpeduje denně až 42 000 položek. Meziroční růst obratu činil v posledních měsících až 60 %, plocha skladu činí 15 500 m2. Zboží v hodnotě 400 milionů korun je uskladněno především v galeriích a v paletových regálech. Široký sortiment více než 80 tisíc položek doplňují například zahradní domky a dokonce i vodní jezírka. Vzhledem k neustálému růstu plánuje Mall.cz v příštím roce stěhování do větších prostor. Nové skladové prostory by měly dosahovat plochy 30 000 m2 s možností expanze v rámci jedné budovy až na 50 000 m2.

Po prohlídce skladu následovala diskuse o trendech v distribuci, ale také o speciální logistice mraženého a chlazeného zboží. Hovořilo se především o tom, zda logistika míří k centralizaci nebo k decentralizaci, a bylo konstatováno, že záleží na předmětu podnikání. Distribuce Mall.cz je decentralizovaná, každá země má vlastní centrální sklad. Množství produktů, například notebooky a klávesnice, má lokální parametry, tedy posílat maďarský notebook do DC v České republice a následně expedovat do Budapešti by se nevyplatilo. Do budoucna se však uvažuje pro některé země o regionální centralizaci.

V oboru FMCG je naopak trend centralizace. Například Coca-Cola během deseti let radikálně snížila počet centrálních skladů.

 

Oldřich Petránek

International operations director Netretail Holding Group (MALL.CZ)

»Důležitá je flexibilita«

Univerzální řešení neexistuje. Každý by si měl promyslet, kam a jak často toky zboží míří, a na základě toho propočítat, zda se mu vyplatí vybudovat více distribučních center. Strategie firmy se v čase může měnit. Proto je důležitá flexibilita a schopnost managementu přehodnocovat již nastavené distribuční modely, které se v čase mění.

 

Miroslava Jechoux

legal & development manager ČSAD UH, executive head CSND

»Podíl distribuce roste«

Pokud je zboží rozváženo z jednoho distribučního centra, musí si dopravce zajistit crossdockové

sklady, odkud bude schopen v požadovaném závozovém čase zásobo vat i vzdálenější místa. V současné době naše společnost zaznamenala růst podílu distribuce a požadavků na její realizaci, a to

zejména na systémy na míru.

 

Robert Kuchar

generální ředitel MD logistika

»Retail míří k centralizaci«

Trendy se mění. V oblasti dopravy zákazníci všeobecně využívají a zároveň poptávají na rozdíl od minulosti jednosměrné přepravy. Z hlediska strategie nákupu a skladování zboží v rámci retailu je pro obchodní řetězce důležitá centralizace. Decentrálně jsou dodávány zejména regionální produkty, jako např. regionální pekařské výrobky, noviny apod.

 

Jaroslav Zoubek

jednatel společnosti PRIMA LOGISTICS

»Spedice v obchodech«

V západní Evropě je trendem u spedičních společností mít pobočky přímo v obchodech potravinových

řetězců, kde si můžete zásilku objednanou přes internet vyzvednout osobně.

 

Stanislav Martínek

supply chain manager Nestlé Česko

»Výroba neskladuje«

Naše společnost má jeden centrální sklad pro Českou republiku a jeden pro Slovensko. Občas dochází k situaci, kdy čokoládu vyrobenou v Olomouci převezeme do DC v Praze a v rámci dodávky ji vezeme do obchodu v Olomouci. Zákazník požaduje flexibilitu dodání a výrobní závody jsou orientovány na výrobu a ne na skladování.

 

Jan Polter

director sales & marketing DACHSER CZECH REPUBLIC

»Na centralizaci má vliv dosažitelnost«

Střední Evropa je po silnici dosažitelná do 24 hodin a to má vliv na centralizaci. My jako mezinárodní

logistická firma s plochou strukturou jsme decentralizováni a využíváme synergie naší sítě. Z hlediska

exportu a importu u nás mírně převažuje export.

 

Ferdinand Hlobil

partner CE Industrial Cushman & Wakefield

»Obchody se propojí«

Kamenné obchody hledají cesty k růstu obratu a nemají jinou šanci než penetrovat do internetových

obchodů. Musí dojít k propojení. Zkusil to DATART, Tesco to zkouší. Ten trend je jednoznačný.

 

Svatopluk Úředníček

logistics manager CEE Euro Pool System CZ

»Musíme být blízko DC«

Naše strategie je z hlediska lokality jednodušší. Většinou kopírujeme polohu skladů retailerů. Vratné obaly, které pronajímáme dodavatelům významných řetězců, se obvykle vracejí z prodejen do distribučních center, u kterých musíme být blízko z hlediska co nejnižších přepravních nákladů. Z prodejen je také svážen papírový a plastový odpad, který lisujeme.

klub_logistickych_manazeru_3_kveten_2014_MD_logistika

Hovořilo se především o tom, zda logistika míří k centralizaci nebo k decentralizaci, a bylo konstatováno, že záleží na předmětu podnikání.

Oldřich Petránek: „Říkám, že jednoho dne se limitem e-commerce stanou balíkoví přepravci, což se již minulé Vánoce potvrdilo např. v USA. Možná další cesta pro světové hráče bude koupit celého přepravce a udělat z něj převážně svoji distribuční síť.“

Oldřich Petránek: „Říkám, že jednoho dne se limitem e-commerce stanou balíkoví přepravci, což se již minulé Vánoce potvrdilo např. v USA. Možná další cesta pro světové hráče bude koupit celého přepravce a udělat z něj převážně svoji distribuční síť.“

Logističtí manažeři měli možnost vidět na vlastní oči distribuční centrum, které obsluhuje kromě České republiky částečně i Slovensko, Polsko a Maďarsko.

Logističtí manažeři měli možnost vidět na vlastní oči distribuční centrum, které obsluhuje kromě České republiky částečně i Slovensko, Polsko a Maďarsko.

Klub logistických manažerů

Založen v roce 2006 jako nezávislá platforma pro sdílení informací a výměnu názorů na aktuální dění v logistice. Sdružuje přes 60 členů. Třetinu členů tvoří logističtí a supply chain manažeři výrobních a obchodních firem. Další třetinu nejvyšší představitelé logistických společností. Zbylou třetinu tvoří ředitelé firem poskytujících služby a produkty pro logistiku.

Více na www.klublogistickychmanazeru.cz